Follower

Selasa, 11 Julai 2017

TERIMALAH HAKIKAT

Sedar atau tidak, suka atau tidak kita perlu menerima hakikat bahawa semakin hari harga rumah makin meningkat. Tidak perlu dibentangkan statistik atau kajian sebagai bukti, anda sendiri boleh mencari bukti melalui pengamatan ke atas rumah-rumah yang ditawarkan untuk dijual di pasaran.

Sedar atau tidak, sejak lebih dua tahun yang lalu kami sering memberi nasihat kepada orang ramai supaya usah mempercayai khabar angin yang mengatakan tahun 2016 dan 2017, harga rumah akan mengalami kejatuhan. Hakikatnya anda boleh lihat sendiri apakah kenyataan itu benar atau sebaliknya.

Lalu siapakah yang beroleh untung daripada khabar-khabat angin sebegini?.

Jawapannya iaitu ada pihak yang boleh mengaut keuntungan, tapi jawapan itu tidak penting untuk diberi keutamaan di sini. Apa yang lebih utama iaitu anda perlu jawab kepada diri sendiri apakah kelebihan yang anda dapat dengan tindakan "tunggu dulu" semenjak dua tahun atau setahun yang lepas?.

Jika anda pada dua tahun atau setahun yang lepas merupakan seorang yang tergolong dalam golongan "tidak layak membuat pinjaman", tetapi hari ini anda telah berjaya diluluskan pinjaman pembelian "rumahku syurgaku" anda, maka kami ucapkan setinggi-tinggi tahniah atas kejayaan tersebut. Tetapi jika anda adalah orang yang sama sejak dua tahun atau setahun yang lepas, masih dilingkari masalah yang sama iaitu dengan masalah "high commitment", masih berhadapan dengan harga rumah yang di luar kemampuan dan sebagainya, maka kami juga ucapkan tahniah kepada anda kerana anda telah berjaya membuktikan apa yang telah kami di *Utara Properties & Management Services (UPMAS)* sering sebutkan dan nasihatkan sejak tempoh setahun dua yang lalu adalah suatu yang mempunyai asas kebenaran.

Justeru kami nasihatkan anda untuk kesekian kalinya untuk belajar menerima hakikat akan senario semasa tidak menyebelahi anda sebagai seorang pembeli. Pembeli di Malaysia *TIDAK MAMPU* mengawal harga hartanah walaupun melalui prinsip "demand and supply" kerana sosio ekonomi kita amat berbeza dengan negara-negara lain.

Dan sudah tiba masanya kebanyakan orang perlu menerima hakikat bahawa membeli rumah di Malaysia merupakan satu "perjuangan yang belum selesai". Ia perlu dikategorikan sebagai sebuah "perjuangan" kerana pemilikan hartanah merupakan satu petanda aras kepada pelbagai ukuran samada ukuran penguasaan ekonomi sesuatu kelompok, bangsa atau lainnya, samada sebagai ukuran dan lambang kejayaan oleh seseorang atau satu kumpulan ataupun ukuran-ukuran lainnya.

Akhirnya kita perlu terima hakikat sekiranya setiap dari kita tidak berubah mulai hari ini, keadaan akan lebih teruk menimpa anak cucu kita pada masa hadapan. Ada pihak yang mengatakan "kesusahan zaman hari ini adalah kerana kealpaan zaman lampau", maka usah biarkan anak cucu kita menyalahkan kita pada satu hari nanti kerana hanya mewariskan kepapaan kepada mereka atau dengan bahasa lainnya iaitu hanya mewariskan bumi untuk dipijak, tetapi ia bukan milik kita, tapi ia milik orang.

Zulkifli Hamzah
Utara Properties & Management Services
11 Syawal 1438H

"PENERAJU INFORMASI DAN URUSAN HARTANAH ANDA"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan